Pierwszy dworzec kolejowy w miejscu dzisiejszego Dworca Głównego został wybudowany w latach 1874-79. Od tego czasu był on wielokrotnie rozbudowywany i przebudowywany.
Obecny modernistyczny kształt dworzec zawdzięcza przebudowie trwającej od początku lat 60. do połowy lat 70. Zatarto wówczas niemal wszystkie ślady poprzedniego jego wyglądu - w latach 60. wnętrza, a w latach 70. elewację.
Elewacja dworca pierwotnie pokryta była granitowymi płytami. Nadawało to elegancki i solidny wygląd temu budynkowi. Jednak gdy na początku lat 90. kilka z płyt odpadło, postanowiono je zdemontować i zastąpić zwykłym tynkiem.
Z kolei w ostatnich latach tynk zastąpiono ogromnymi płachtami reklam. Upodabnia to dworzec do Warszawy, gdzie właściciele wszystkich świetnych modernistycznych budynków w centrum obwiesili je reklamami, zamieniając miasto w jeden wielki billboard, a władze miasta chyba się z tego cieszą, bo z tym faktem od lat nic nie robią.
Miejmy nadzieję, że po remoncie dworca, który jest zapowiadany jeszcze przed Euro 2012, reklamy znikną i będzie się można nim ponownie chwalić.
English version:
The first railways station in the place of today's Railways Station was built between 1874 and 1879. Since that time the Station has been modernized and expanded many times. Present modernism look the Station ows to a renovation lasting from the '60s to the '70s. Every previous element was removed - insides in the '60s, the facade in the '70s.
Previously, the facade was covered with granite plates. Thanks to the plates the whole building seemed elegant and very solid. But when in the first years of the '90s some of the plates fell off, it was decided to remove them and put plaster.
In recent years the plaster has been changed into advertisement. That's why the Railway Station looks completely like Warsaw (where owners of all great modernism tenement houses decided to put adds on them and have changed the city into one big billboard, but I personally suppose the authorities enjoy that, because all they do is nothing).
Let's hope that after next renovation (before Euro 2012) all adds will be removed and we will be proud of that place again!
Dworzec Cesarski (Dworzec Letni) - widok o ul. Głogowskiej. Obecnie zaczyna się remont tego świetnego budynku, który mimo dużego uroku, wartości historycznej i architektonicznej, od lat służy za miejsce spotkań miejscowej żulerki, a chodnik przed nim jako miejsce zbiórek wycieczek wyjeżdżających z Poznania dokąśtam.
The Emperor's Railway Station (aka Summer Station) - view from Głogowska St. The renovation of this place is starting now - though its big charm, historical and architectural value it was the place for local tramps meetings :), and sidewalk nearby was the main place of gatherings for all trips from Poznań to somewhere.
Most Dworcowy - jedna z głównych arteri komunikacyjnych miasta.
Station Bridge - one of the city's main road.
Niestety, szmaty na budynkach to problem w całej Polsce, a samorządy nie mogą nic z tym zrobić - ot, uroki kapitalizmu.
OdpowiedzUsuńA! Jest pewna zmiana na plus: nowy dyrektor Muzeum Narodowego zdjął szmaty z tego pięknego modernistycznego budynku, z którego niedawno wstawiałem relację
OdpowiedzUsuńhttp://fenomenwarszawy.blogspot.com/2010/12/grudniowa-wizyta-w-muzeum-narodowym.html
Przeżyłam szok , jaki piękny jest ten dworzec bez tynku i reklam !! niestety widać to dopiero na starych zdjęciach. Dworzec Centralny w Warszawie po zdjęciu reklam i umyciu okazał się być super budynkiem i nie trzeba go było wyburzać jak nieodżałowanego Super Samu (czego nie mogę do dziś zrozumieć, jak można było na to pozwolić). Oczywiście teraz pojawiają się komentarze, że może też wystarczyło by umyć Super Sam żeby przywrócić mu dawny blask ...
OdpowiedzUsuńwielbicielka modernizmu
Jestem ciekawa, czy po wybudowaniu nowego dworca stary budynek zostanie wyczyszczony i odzyska dawny wygląd, szkoda by było go wyburzać, czy rekonstruować fasadę budynku przedwojennego - niestety coś takiego pojawiało się w planach, a wydaje się to sztuczne. Gdyby tylko wyrzucić plastikową tandetę ze środka, reklamy etc. można by dostrzec jego piękno i formę, a nade wszystko praktyczność, czego zupełnie nie można powiedzieć o dworcu nowo powstającym....
OdpowiedzUsuń